Bestil i dag. Sendes
Mandag.1
1.625.180 tilfredse kunder
Europas Nr.1 inden for træningsudstyr til hjemmebrug
Du kan stole på vores kunder.
Aktuelt 54.708 produktbedømmelser
rudergeraete
Køb

Romaskiner


hos T-Fitness - Europas nr. 1 inden for hjemmefitness

Træn dine muskler med effektiv helkropstræning

Tobi
Køb sikkert
Din bestilling er krypteret med 256-bit-SSL
T-Fitness i Danmark
stores
sortering
Artikel pr. side:
Gengivelse
Side
T-Fitness tester alle motionsredskaber grundigt. Derefter vurderer vores team, som består af idrætsuddannede medarbejdere, aktive sportsmænd og service-teknikere med mange års erfaringer, produkterne i de forskellige kategorier. Ved hjælp af T-Fitnesss vurderinger kan du lettere sammenligne produkterne med hinanden og finde frem til dét træningsredskab, som passer til din træning. .
Til udstyret hører først og fremmest modstandssystemet. Alt efter hvilket system du vælger kan åretagene være jævne eller næsten som at ro på vandet: desuden varierer modstanden i takt med hvor stærkt du trækker. Nogle romaskiner tilbydes med ekstraudstyr såsom træningscomputer med træningsprogrammer, pulsmåling og USB-PC-grænseflade og transportruller. Ekstraudstyret øger træningskomforten og effektiviteten og bidrager betydeligt til at redskabets positive bedømmelse.
Ved siden af rammekonstruktionen garanterer også kropsvægten og fodpladens størrelse en høj stabilitet. Jo mere stabilt en romaskine er, desto højere er maks. vægtbelastningen og derfor også levetiden. Ved intensive træningsenheder med kraftige åretag, står romaskiner med høj stabilitet betydelig mere sikkert.
Sammenspillet af modstandssystem, løbeskinner, sæderuller, træktov og rammekostruktion er særlig vigtigt for bevægelsRåder romaskinen over en god bevægelse, er træningen særlig ledskånende. Desuden øges derved også muskelaktiviteten betydeligt.
Artikel pr. side:
Side
Kender du romaskinen fra fitnesscentret? Det er faktisk en af de mest efterspurgte maskiner til kredsløbstræning i motionscentret men også særdeles populær til motion derhjemme.

Hvorfor købe en romaskine

Der er mange gode grunde til at købe en romaskine. En af dem er fordelen ved ikke at skulle hen i motionscentret flere gange om ugen, men i stedet kan du stille og roligt – når du har tid efter arbejdet eller børnene er lagt i seng, ro på din egen romaskine mens du hører musik eller ser fjernsyn og gøre noget for at forbedre din velvære.

Hvad er fordelene ved en romaskine

Med en romaskine træner og styrker du for det første hele kroppen på en skånsom og effektiv måde. Du forbedrer din kondition og træner alle store muskelgrupper som lår, ryg, skuldre og arme. Du forbrænder utroligt mange kalorier samtidig med at du har mange sundhedsmæssige fordele ved at træne på en romaskine. Den fås i mange forskellige modeller i mange forskellige prisklasser– fylder ikke meget og er nem at pakke sammen. Maskinen til dig som vil tabe sig eller komme i form!

Træn hele kroppen skånsomt på en romaskine!

Ingen anden konditionstræning er så effektiv som roning. Over 80% af kroppens muskler bliver trænet med hvert rotag. Benene strækkes og bøjes, armene gør resten.

På baggrund af, at du under rotræningen ikke kun træner ben, ryg og arme men også aktiverer skulder-, mave- og baldemuskler, gælder roning som omfattende helkropstræning. Du styrker din muskulatur og bevægelsesapparat og forbedrer din kropsholdning når du ror. Samtidigt styrker du dit hjerte-kredsløbssystem og forbedrer din kondition. Desuden bliver romaskiner hyppigt brugt til målrettet vægttab, fordi mange muskler bliver aktiveret med robevægelserne. Dermed kan man godt kalde en romaskine for en sand "fedtforbrændingsmaskine".

Rudern trainiert über 80% der Muskulatur
Roning træner mere end 80% af muskulaturen
Ligesom svømning eller træning på en crosstrainer, motionscykel hhv. cykel tæller roning også til de særlig ledskånende sportsgrene. Med de meget flydende bevægelser bliver dine led ikke udsat for rykagtige bevægelser. I betragtning af, at romaskiner egner sig, uanset alder eller fitnessniveau, som effektiv og samtidig ledkskånende helkropstræning har romaskiner efterhånden etableret sig som genoptræning i fysioterapier, lige som i tusindvis af private hjem. Sammenlignet med roning i den fri natur kan man på en romaskine træne lige når man har lyst, selv om vejret er rigtig dårligt.

Romaskine købsvejledning– roarme- eller kabeltræk

Der er forskel på romaskiner. Romaskiner adskiller sig først og fremmest fra hinanden mht. konstruktionen. Som regel kan man vælge romaskiner med roarme til siderne eller med kabeltræksystem.

Romaskiner med roarme

Disse modeller karakteriseres ved, at de har roarme til siderne. Selv om det virker næsten som roning på vandet er denne slags modeller pga. de uharmoniske bevægelser og ubalanceret modstand ikke at anbefale. Derudover er det ikke nogen stor fornøjelse at ro med denne slags romaskine, da modstandscylindrene hurtig slides op.
Beispiele für Rudergeräte mit Ausleger oder Seilzug
Venstre: Romaskine med roarme/ højre: Romaskine med moderne kabeltræk

Romaskiner med kabeltræk

Helt anderledes forholder det sig med romaskiner med kabeltræk. I kombination med et hurtigt og jævnt kørende rullesæde over skinnerne udføres lange, strakte rotag ved at trække i et kabeltræk med begge hænder.

Romaskinernes modstandssystem

En anden vigtig forskel er bremsesystemet. Ved siden af de allerede nævnte hydraulikcylindre er magnetbremsen hhv. hvirvelstrømbremsen meget udbredt blandt redskaber som motionscykler eller crosstrainere.

Romaskiner med hvirvelstrømbremse eller magnetbremse

Romaskiner med hvirvelstrømbremse tilbyder i forhold til magnetbremsen en endnu mere nøjagtig modstandsindstilling og som regel en højere maksimal modstand. Dermed er de typisk integreret i romaskiner, der tilbydes i et højere prissegment. Ved begge systemer gælder, at rotagene er jævne: Målt på kraftanvendelsen ligner et rotag det næste (ved uændret modstandsindstilling).

Realistisk roning med vandmodstand

Rudergeräte aus Holz mit Wasserwiderstand
Flot optik og naturlig vandmodstand
Vha. vandmodstanden opnås en absolut realistisk rofornemmelse. En romaskine med vandmodstand simulerer ret nøjagtig roning i naturen. Det er bl.a. fordi modstanden bliver, ved siden af vandmængden i tanken, varieret med styrken af hvert rotag: Trækker du hårdt, opstår der mere modstand. Dermed bestemmer du med hvert rotag selv, hvor stor træningsintensiteten skal være.

I modsætning til romaskiner med magnetbremsesystem minimerer vandhjulsprincippet faren for forkerte modstandsindstillinger. Endnu en fordel af vand som modstand, er kendsgerningen, at du med hvert rotag hører vandet plaske. Det giver en fornemmelse af, at du ror på vandet.

Vindhjulsmodstand – mere end varm luft

Derudover findes der romaskiner, der fungerer på næsten samme måde. Her reguleres modstanden dog ikke med vand men med luft. En romaskine med luftmodstandssystem giver ligeledes meget flydende og jævne rotag. Alt efter model kan den genererede luft være forfriskende når man sveder, men også mindske stilheden.

Hybridmodstandssystemet kombinerer fordelene af luft- og magnetsystemerne

Rudergerät mit Widerstandseinstellung am Griff
Romaskine med modstandsinstilling på grebet (Taurus RX7)
Endnu mere avanceret er romaskiner, som kombinerer luftmodstandssystemet med magnet- hhv. hvirvelstrømsbremsesystemet: Ved såkaldte hybridromaskiner kan modstandstrinet hyppigt præindstilles direkte på grebet. Her tilpasses modstanden også i forhold til, hvor hårdt rotagene er. En hybridromaskine egner sig både til træningsopstart og til avanceret workout for roere. Kombinations modstandssystemet tillader både ved min. og maks. belastning perfekte rotag.

Romaskiner – stabilitet og udstyr

Udover bremsesystemet er der på forskellige romaskiner til dels store forskelle.

Robust indoor rower til intensive workouts

Med hensyn til stabiliteten af en romaskine er rammens kvalitet af stor betydning. Som regel er rammekonstruktionen, hvor rullesædet kører over en dobbeltskinne endnu mere stabil end på romaskiner, som kun er udstyret med en enkelt skinne. Desuden påvirker redskabets vægt og dimensioner robustheden og stabiliteten. Som hovedregel gælder: Jo mere stabil romaskinen er, desto større er maks. brugervægten og levetiden. Ved intensive træningsenheder med kraftige rotag står romaskiner med en større egenvægt betydeligt mere sikkert.

Udstyr, der gør træningen mere behagelig

Trainingscomputer eines Rudergeräts
Træningscomputer med alle vigtige træningsdata
Yderligere væsentlige forskelle på romaskiner er deres udstyr. Et stort, brugervenligt display øger træningskomforten enormt. Derfor anbefaler vi også romaskiner med træningscomputere. De sørger ovenikøbet for afveksling og øger motivationen til at bruge redskabet på lang sigt betydeligt og dermed opnå de satte træningsmål.

Desuden er nogle romaskiner udstyret med PC-grænseflade til direkte kobling med PC'en. Dermed kan man benyttes forskellige roprogrammerog workouts kan analyseres mere detaljeret. Alt efter model kan træningsdata transmitteres fra træningscomputere til f.eks. et USB-stik. Dette er særlig fordelagtig, hvis du ønsker at træne med en romaskine i dit center eller på hotellet.

Med undtagelse af romaskiner med elektrisk magnetbremse eller hvirvelstrømsbremse behøver romaskiner med luft- og vandmostandssystemer ingen elforsyning. Derfor er de også særlig egnet til både professionelle institutioner eller hjemmetrænende, som ønsker at opstille redskabet i stuen.

Romaskiner med klapmekanisme

Rudergeräte lassen sich platzsparend hochklappen
Mange romaskiner kan pladsbesparende stilles lodret eller klappes op
Endnu mere behageligt er det, når redskabet ovenikøbet er udstyret med transportruller, så det nemt kan skubbes fra et sted til andet. Her bruger forskellige producenter forskellige klapmekanismer. Maks. komfort har brugere der råder over en romaskine med vandtank. Disse redskaber kan let og bekvemt klappes op eller stilles lodret uden at tømme tanken først. I denne position optager de ikke mere plads end en almindelig stol. Desuden kan romaskinerne med deres stilfulde design af massivtræ (bøg, eg. ask, kirsebær, nøddetræ) hhv. stål og metal af høj kvalitet integreres i alle slags boligmiljøer.

Romaskinernes fordele i overblik:

Rudern beansprucht viele Muskelgruppen
Roning stimulerer mange muskelgrupper
  • Roning er den ideelle helkropstræning, til hjerte-kredsløbssystemet eller fedtforbrændingen
  • Roning har den perfekte kombination af styrke, kondition og koncentration
  • Roning træner alle muskler, dit bevægelsesapparat og din kropsholding
  • Roning optimerer din præstationsevne og ligevægt
  • Roning skåner dine led

Tips til korrekt roning

En rigtig træningsudførelse og roteknik er altafgørende for at kunne profitere af roningens mange positive effekter. I forhold til træning med en crosstrainer, hvor bevægelsesforløbet stort set er fastlagt, er der ved roningen nærmere tale om avancerede bevægelsesforløb. Når teknikken bliver lært korrekt sikrer du dig på lang sigt en sundere, bedre og hurtigere rotræning. Se denne træningsvejledning om korrekt roning. Der forklarer vores sagkyndig på simpel vis den ideale roteknik. Utrænede og nybegyndere bør derfor først og fremmest lære de grundlæggende teknikker ved lav modstand. Fordelen er, at muskelgrupperne - især arm- og benmuskler - kan vænne sig til en højere belastning.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål:
  • icon-faq Kan man træne både kraft og kondition på en romaskine?
    Ja! Roning er kombineret styrke- og cardiotræning. Du vælger selv træningsintensiteten. For romaskiner med vand- og luftmodstand gælder: Hvem der hellere vil styrketræne, laver kraftigere tag, mens man laver lettere og langsommere tag ved konditionstræning.
  • icon-faq Hvilke muskelgrupper træner man under indoor rowing?
    Roning er helkropstræning, som belaster utroligt mange muskler, nemlig 80% af hele kroppens muskulatur. Især ryg-, ende- og mavemuskulatur samt ben- arm- og skuldermuskulatur styrkes vedvarende under regelmæssig roning. Træning af die vigtigste muskelgrupper forbedrer holdningen og sørger for, at du kommer i form med et særdeles højt kalorieforbrug.
  • icon-faq Hvor ofte og hvor længe må jeg træne på en romaskine?
    Vi anbefaler at træne 2-3 gange om ugen. Begyndere anbefaler vi at træne 15 minutter i starten. Men det allervigtigste er: Lyt til din krop! Start hellere med mindre og forøg tiden langsomt. Især i starten skal du omgås den nye belastning forsigtigt. Øvede kan træne 20-30 minutter og mere per træningsenhed. Endnu mere vigtigt er træningsenhedens varighed samt intensiteten og regelmæssig træning. Ro ikke for hurtigt, men kraftfuldt og forøg intensiteten fra tid til anden. Sæt altid nye mål, så du er motiveret!
  • icon-faq Er romaskinen egnet, hvis man starter med at dyrke motion?
    Ja. Roning er ikke kun ledskånende. Du kan ligeledes indstille modstanden individuelt efter dit træningsniveau. Derfor er roning egnet til alle motionsniveauer, uanset om man er øvet eller nybegynder.
  • icon-faq Hvor meget plads tager en romaskine?
    Romaskinen er ca. 50-60 cm bred, men relativ smal, bevægelsesradiusen er dog bredere med armenes udadgående bevægelse. Beregn derfor ca. 2,20 m længde og 1,20 m bredde til opstilling af maskinen. Romaskinens længde finder du i den respektive produktbeskrivelse.

    Hvis du beslutter dig for en romaskine, som kan klappes op eller stilles lodret, skal du desuden være opmærksom på romaskinens højde i forhold til loftet.
  • icon-faq Hvad er den rigtige holdning og vejrtrækning under roningen?
    Vær altid opmærksom på, at du sidder med rank ryg på maskinen: Overkroppen danner en lige linje. Under bevægelsen er mave og den nederste del af ryggen hele tiden anspændt.

    For vejrtrækningen gælder: ånd ud under trækfasen – og ånd ind når bevægelse føres tilbage. Ved kraftige, hurtige tag holder denne regel ikke altid. Så kan du tilpasse vejrtrækningen efter din træningsstil.
  • icon-faq Hvilke modstandsystemer findes der?
    Romaskiner baserer i det væsentlige på fire forskellige modstandssystemer: Magnetbremse hen holdsvis hvirvelstrømsbremse , vand-modstandsystem , luft-modstandssystem samt kombineret luft- og magnetbremsesystem.

    Vand som et naturligt modstandssystem er yderst populært på romaskiner, da det sørger for en særdeles realistisk rooplevelse – og det ønsker enhver roer sig! Med magnetbremsen og hvirvelstrømbremsen kan du lave jævne tag. Sidstnævnte har desuden en mere præcis modstandsindstilling og en høj maksimal modstand. Ved luft-modstandssystemet reguleres bremsemodstanden via et vindhjul. Det kombinerede luft- og magnetbremsesystem forener fordelen af begge systemer.: Modstanden kan indstilles elektrisk men kan samtidig varieres via trækstyrken. Det sørger for en behagelig bevægelse.
  • icon-faq Kan jeg indstille modstanden individuelt?
    Ja. På romaskiner med vandmodstand kan du for eksempel indstille grundmodstanden trinløst ved at påvirke vandmængden; jo mere vand i tanken desto stærkere modstand. Mange romaskiner er ekstra udstyret med en drejeknap på tanken, så du kan indstille modstanden passende til din fitness. Samtidig gælder: Modstanden stiger automatsik med intensiteten af dine træk. Du bestemmer altså selv, hvor intensivt du vil ro.

    Andre romaskiner tilbyder en computerstyret modstandsindstilling af watttallet på flere niveauer.
T-Fitness
Europas Nr.1 inden for træningsudstyr til hjemmebrug
  • 1x Danmark København
  • 44x i personlig kundeservice i vores butikker i Tyskland Berlin, Bielefeld, Braunschweig, Bremen, Dortmund, Dresden, Düsseldorf, Essen, Frankfurt, Freiburg, Göttingen, Hamburg, Hannover, Karlsruhe, Kassel, Kiel, Köln, Leipzig, Lübeck, Mannheim, München, Münster, Nürnberg, Saarbrücken, Schleswig, Stuttgart, Wiesbaden
  • 12x i Storbritannien Aberdeen, Batley, Camberley, Edinburgh, Glasgow, London, Manchester, Newcastle, Nottingham
  • 6x Nederlandene Amsterdam, Bodegraven, Den Haag, Eindhoven, Roosendaal, Rotterdam
  • 3x i Østrig Graz, Linz, Wien
  • 3x i Schweiz Bern, Lausanne, Zürich
  • Polen Warszawa
  • Belgien Bruxelles
Europas nr. 1 inden for hjemmefitness interaktiv
Find os på Facebook, Google+ etc.
  • Facebook
  • Goggle+
  • YouTube
Betalingsmåder
  • Paypal
  • VISA
  • Master Card
  • ViaBill
  • Faktura
  • efterkrav
  • bankoverførsel
  • EAN
Transport og distribution
  • GLS
  • UPS
  • FedEx
  • spedition
© Sport-Tiedje GmbH 1984 - 2017
1) Kun ved betaling pr. PayPal, efterkrav, kreditkort, Klarna.
Personlig rådgivning og egne teknikere
T-Fitness
DK's største udvalg både til private & erhverv.
80 90 16 50
info@t-fitness.dk